اختلاف اپل و فیسبوک : پایان رهگیری اطلاعات کاربران در آیفون و آیپد

سه شنبه , 07 اردیبهشت 1400 09:45

این هفته ویژگی جدیدی به آیفون و آیپد معرفی شده که اختلاف بزرگی بین اپل و فیس بوک ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، در نسخه جدید IOS این امکان به کاربران محصولات اپل داده شده است تا به جمع آوری داده های خود توسط برنامه های مختلف، نه بگویند. اگر این رویه توسط اپل اجرا شود، فیس بوک متحمل خسارات هنگفتی خواهد شد چرا که تبلیغات در فیسبوک با استفاده از اطلاعات جمع آوریشده از کابران، منبع درامد اصلی فیسبوک است.

iOS 14.5 در این هفته عرضه شود، ویژگی جدید شفافیت رهگیری نرم افزار به طور پیش فرض برای فعال کاربران است و بدیهی است که حداقل 80 درصد کاربران دستگاه های اپل، پاسخ منفی به ردگیری اطلاعات شان توسط نرم افزارها (مخصوصا فیسبوک) بدهند. در کل اپل علاقه چندانی به داده های مشتریان خود ندارد زیرا به جای تبلیغات، از طریق فروش دستگاه ها و خریدهای درون برنامه ای درآمد کسب می کند. به علاوه همیشه خود را به عنوان اولین شرکت حفظ حریم خصوصی به بازار معرفی کرده است. اما با تصمیم جدید خود بسیاری از شرکتهای تبلیغات محور مانند فیسبوک را در چالش سختی قرار میدهد.

تیم کوک گفته است : حریم خصوصی به این معناست که اجازه دسترسی ها به اطلاعات کاربر میبایست بطور شفاف و مکرر از مردم پرسیده شود و کاربران، خود انتخاب کنند که داده هایشاه رهگیری شود یا خیر.

اما مدیران فیسبوک نظری دیگری دارند. فیسبوک معتقد است که این اقدام اپل، نوعی ریاکاری است چرا که بواسطه این تصمیم اپل، توسعه دهندگان مجبور میشوند که منبع درآمدشان را روی خریدهای درون برنامه ای معطوف کنند تا اپل نیز سود هنگفتی به جیب بزند.