رئیس رقابت اتحادیه اروپا: اپل نباید از حریم خصوصی به‌عنوان سپری دربرابر رقابت استفاده کند

به‌گفته رئیس رقابت اتحادیه اروپا، اپل باید در سیستم‌عامل iOS و iPadOS به سایر فروشگاه‌های نرم‌افزاری اجازه فعالیت دهد و فعالیت‌های ضدرقابتی‌اش را با مباحث امنیتی پنهان نکند.

اگر زومیت را دنبال کرده باشید، می‌دانید مدتی است شرکت‌های بزرگ فناوری موسوم به بیگ‌تِک در کانون توجه قانون‌گذاران برای رفتار رقابتی‌شان قرار گرفته‌اند. قطعا اپل نیز از این قاعده مستثنی نیست و به‌دلیل رفتار ضدرقابتی در فروشگاه نرم‌افزاری‌اش توجهات را به خود جلب کرده است. بااین‌حال، اپل در بحث‌های ضدانحصاری درباره رقابت اپ استور مدعی است اجازه‌دادن به کاربران برای نصب برنامه‌ها در خارج از اپ استور عواقب متعددی در کاهش حفظ حریم خصوصی به‌دنبال دارد. باوجوداین‌، مارگته وستاجر، رئیس رقابت دیجیتال اتحادیه اروپا، بر این باور است که اپل به بهانه‌های حفظ حریم خصوصی فضای رقابتی را نباید محدود کند.

وستاگر در مصاحبه با رویترز می‌گوید حفظ حریم خصوصی و امنیت بسیار مهم است؛ اما معتقد نیست مشتریان هنگام کنارگذاشتن برنامه‌ای امنیت را فدا خواهند کرد. او می‌افزاید: «نکته مهم موجود این است که سپری دربرابر رقابت است؛ زیرا فکر می‌کنم درصورت استفاده از فروشگاه‌های نرم‌افزاری دیگر یا بارگیری در‌کنار‌هم، مشتریان از امنیت و حریم شخصی چشم‌پوشی نمی‌کنند.»

گفتنی است وستاگر مشغول کار روی قانون بازارهای دیجیتال در اروپا است که به‌موجب آن، اپل به کاربران آیفون و آیپد اجازه می‌دهد برنامه‌ها را از فروشگاه‌های شخص ثالث یا از اینترنت بارگیری کنند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، ماه ژوئن گفت قوانین پیشنهادی درباره بارگیری برنامه‌ها از فروشگاه‌های ثالث و اینترنت باعث ازبین‌رفتن امنیت آیفون می‌شود. وی مدعی بود سیستم‌عامل اندروید تقریبا ۴۵ برابر بیشتر از iOS میزبان برنامه‌های مخرب و بدافزار است و درصورت تصویب قوانین، سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند اپل نیز به سرنوشت آن مجهز می‌شود.

وستاجر می‌گوید تغییرات را می‌پذیرد و معتقد است یافتن راه‌حلی مشترک امكان‌پذیر است؛ اما این احتمال وجود دارد كه اپل به مبارزه شدید علیه فروشگاه‌های برنامه‌های متناوب یا برنامه‌های جانبی ادامه دهد. او می‌گوید از تغییرات حریم خصوصی اخیر اپل نظیر ATT پشتیبانی می‌کند و مشکلی با عملکرد آن ندارد؛ زیرا این گزینه دردسترس همه است.

درصورت تصویب قانون بازارهای دیجیتال، اپل باید تغییرات عمده‌ای در سیستم‌عامل iOS و iPadOS ایجاد کند تا نیاز به برنامه‌های غیر از اپ استور را تأمین کند. اپل با قانون‌گذاری مشابهی در ایالات متحده آمریکا نیز روبه‌رو است. برای یادآوری، قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا ماه ژوئن لوایح ضدانحصاری را معرفی کردند که درصورت تصویب، نه‌تنها در اپل، بلکه در کل صنعت فناوری تغییرات عمده‌ای ایجاد می‌کند.