چگونه قابلیت Privacy Dashboard اندروید ۱۲ را در همه دیوایس‌ها فعال کنیم؟

اندروید ۱۲ در حال حاضر به صورت نسخه آزمایشی برای برخی از دستگاه‌ها مانند پیکسل‌های گوگل منتشر شده است و قابلیت‌های متنوعی از جمله Privacy Dashboard را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما آیا راهی برای دسترسی به قابلیت گفته شده بدون نصب جدیدترین نسخه اندروید وجود خواهد داشت؟

با این که اندروید ۱۲ یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌های سیستم‌عامل موبایل گوگل در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، اما بسیاری از دستگاه‌های فعلی مخصوصاً گوشی‌های میان‌رده و ارزان قیمت، آن را دریافت نخواهند کرد.ولی کاربران هم‌چنان می‌توانند با استفاده از ترفند‌هایی، به برخی قابلیت‌های جدید اندروید از جمله ویژگی داشبورد حریم خصوصی دست پیدا کنند؛ حتی اگر دستگاه آن‌ها در لیست آپدیت به نسخه بعدی وجود ندارد.

قابلیت Privacy Dashboard چیست؟

یکی از بهترین ویژگی‌های افزوده شده در اندروید ۱۲، داشبورد حریم خصوصی است که در بخش تنظیمات قرار دارد. کاربران می‌توانند به کمک ویژگی گفته شده، روی دسترسی‌های اپلیکیشن‌ها به اطلاعات حساس نظارت داشته باشند. میزان استفاده از حسگرهای مهم (مانند دوربین، میکروفن و موقعیت‌یاب) توسط اپ‌ها در نموداری دایره‌ای برای کاربران ترسیم شده است. با انتخاب هریک از آن‌ها می‌توان به تایم لاینی از دسترسی‌های صورت گرفته توسط عناوین مختلف در طی ۲۴ ساعت اخیر دست پیدا کرد.

چگونه به Privacy Dashboard دسترسی داشته باشیم؟

اگرچه نسخه نهایی اندروید ۱۲ هنوز منتشر نشده است و بسیاری از دستگاه‌ها هم آن را دریافت نخواهند کرد، اما می‌توان ویژگی‌های داشبورد حریم خصوصی را به کمک اپلیکیشن Privacy Dashboard تجربه کرد. این برنامه سعی دارد تا ویژگی‌های ارائه شده توسط گوگل را کمی زودتر در اختیار طیف وسیع‌تری از کاربران قرار دهد. محیط کاربری و جزئیات موجود در نرم‌افزار نیز شباهت بسیاری به طراحی اندروید ۱۲ دارد. کاربران می‌توانند به دسترسی‌های مختلف یک اپ و تایم لاین دفعات استفاده از حسگرها، دست پیدا کنند.

اپلیکیشن معرفی شده نه تنها می‌تواند قابلیت‌های مرتبط با داشبورد حریم خصوصی را ارائه دهد، بلکه قادر است نشانگرهایی را در هنگام استفاده اپ‌ها از حسگرهای مختلف مانند دوربین و میکروفن فراهم کند. گوگل برای اولین بار چنین قابلیتی را در اندروید ۱۲ معرفی کرد تا صاحبان گوشی‌های اندرویدی از فعال بودن حسگرها اطلاع یابند. نشانگرهای گفته شده در گوشه بالایی سمت راست نمایش داده می‌شوند. همچنین کاربران می‌توانند اقدام به شخصی‌سازی نشانگرها کنند که شامل تغییر موقعیت، اندازه، شفافیت، حاشیه و موارد دیگر می‌شود.

چرا بهتر است از قابلیت داخلی اندروید استفاده کنیم؟

اپلیکیشن Privacy Dashboard و موارد مشابه با آن، نیازمند مجوز Accessibility برای ثبت جزئیات مرتبط با دسترسی‌های سایر برنامه‌ها هستند. صدور چنین مجوزی از سوی کاربر موجب می‌شود تا تمامی اطلاعات نمایش داده شده توسط دستگاه، برای اپلیکیشن نیز قابل شناسایی باشد و نگرانی‌های امنیتی را افزایش دهد. اگرچه توسعه‌دهنده تأکید داشته است که این محصول نمی‌تواند دسترسی مستقیم به دوربین یا میکروفن داشته باشد. پس بهتر است با بینش و دقت کافی از چنین اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید و اگر دستگاه شما در لیست آپدیت قرار دارد، آن را در آینده به اندروید ۱۲ ارتقا دهید. همچنین ممکن است در بعضی موارد، دسترسی‌های اپ‌ها ثبت نشود؛ اما انتظار می‌رود در نسخه‌های بعدی چنین مشکلی برطرف شود.